28.8.07

omd















Jeg gik i skole med Andy McCluskey fra OMD. Han kendte ikke mig, var vist et par år ældre. Men jeg tror, de fleste på skolen vidste, hvem han var. Som jeg husker det, tilbragte han det meste af sin tid i skolens formningslokale. Han havde afrohår og led af både eksem og astma. Man kunne høre ham komme gående med sit vejrtrækningsbesvær. Sammen med Paul Humphreys, som muligvis også gik på skolen, dannede han bl.a. The Id, og var en overgang med som forsanger i Dalek I Love You. Parret dannede Orchestral Manoeuvres in the Dark sidst i halvfjerdserne, stærkt påvirket af Kraftwerk og den tyske elektroniske musik. Ligesom deres samtidige The Teardrop Explodes og Echo and the Bunnymen spillede de jævnligt på Eric’s Club i Liverpool. Inden længe skrev de kontrakt med Factory, som udgav den første single ’Electricity’. Tony Wilson så dem vistnok som en slags elektroniske Beatles. Senere kom de på Din-disc under Virgin og solgte stort. Jeg opdager tilfældigt, at der snart kommer en dokumentarfilm på dvd med titlen Souvenir, som jo også var titlen på en af deres største hits, den første med Paul Humphreys på vokal. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg bruger penge på filmen – men jeg har da fornøjet mig lidt med at se klip fra den og ellers fortabe mig i melodisk nostalgi.