23.10.08

jeg holder øje

Jeg har indrettet fast arbejdsplads på første sal. Jeg ser ud over søen og skoven og marken i nord. Jeg holder øje. I går kom der f.eks. et menneske. Han lænede cyklen op mod en gammel hegnspæl, krydsede vejen og gik over marken ned til søen. Jeg ved ikke, hvad han lavede, men jeg tror han kiggede efter fugle, eller også var han bare nysgerrig for at vide, hvad der gemte sig dernede. Jeg kunne have fortalt ham, at der ligger et gammelt bådehus godt skjult inde bag skovens vildtvoksende birk og bøg, og hvad der ellers er. Jeg kunne have fortalt ham, at jeg har planer med det bådehus, at der er ting, jeg har tænkt mig at gøre. Og at noget af det skyldes erindringen om nogle lykkelige timer tilbragt alene ved en sø i en barndom, som nu er så fjern. Men jeg arbejdede videre, uden dog helt at kunne slippe tanken om, at der gik nogen dernede. Til sidst kom han til syne igen. Travede op til vejen og cyklen. Han stod et stykke tid og rumsterede i en taske, han havde med. Da jeg så op igen, var han allerede cyklet videre.