1.5.08

claus nissen (1938-2008)










Og ordene: "Laksen fortjener at ligge på sølv" ...

Den fortjener at ligge på sølv, netop, og den fortjener at blive behandlet ordentligt. Og kartoflerne bliver også lagt på tallerkenen på en næsten alt for pernittengrynagtig måde, og den måde han fordeler sovsen på kartoflerne på, sauce hollandaise, det er jo simpelthen gribende at se og samtidig fantastisk morsomt. Det er en form for poker face, som jeg er meget vild med, og som jeg på en eller anden måde kan identificere mig med. Han er måske blevet så enormt brugbar for mig som instrument og som skuespiller, Claus Nissen, netop fordi han har denne poker face-forholden sig til tingene - med de imperfektibiliteter, der er i det. Med de midler, han har.

Jørgen Leth i Anders Leifers bog Også i dag oplevede jeg noget ... Samtaler med Jørgen Leth, Informations Forlag, 1999.